Hogyan lettem online vállalkozó – Papp Andrea Aida

Papp Andrea Aida

A virtuális asszisztensek különböző végzettséggel, munkatapasztalattal rendelkeznek, sokféle területről érkeznek, olykor a munkaerőpiacon jókora vargabetűt leírva jutnak el odáig, hogy végül vállalkozók lesznek. Az olvasókat – főleg azokat, akik most gondolkodnak a saját vállalkozás elindításán -, mindig érdekli, hogy egy már sikeres virtuális asszisztens vállalkozó honnan indult, mivel foglalkozott korábban, hogyan vezetett ideáig az útja.

Aidával a beszélgetés épp úgy esett időben, hogy az első kérdés után Aida felkiáltott: „Nekem… úristen kétéves a vállalkozásom, augusztus 2. van!” Talán ezért is volt nagyon könnyű dolgom vele, alig kellett kérdeznem, csak úgy folyt belőle a szó, ahogy a vállalkozói útjáról mesélt.

Aida, nálad ez hogyan alakult, mivel foglalkoztál mielőtt virtuális asszisztens lettél?

Nekem a hivatalos indulásom két éve szeptemberben volt, de már augusztus 1-jén el kellett indítanom a vállalkozásomat. Itt vissza is kell ugranom egy fontos pontra. Két éve június elején felmondtam az akkori munkahelyemen. Akkortájt tavasszal javában benne voltunk covidban, digitális oktatásban és társaiban. Egyébként is azt kezdtem érezni, hogy kicsit antiszociális lettem. Nem a covid miatt, hanem valahogy az utóbbi időben olyan munkáltatói közegekben dolgoztam, ahol igazából nem becsülték meg a tudást és az embereket. Az utolsó munkahelyemen szinte én voltam az egyetlen, akinek kisebb gyermekei voltak, ennek ellenére én voltam az egyik legterhelhetőbb munkatárs, és 0-24-ben jöttek a céges Viber csoportban az üzenetek. Mégis úgy éreztem, hogy én vagyok az, akire ferde szemmel néznek, amikor a digitális oktatás miatt nem tudtam ott lenni a munkahelyemen, és csak home office-ból tudtam dolgozni. Nekem baromi erős az igazságérzetem – emiatt többször konfrontálódtam is -, és akkor azt mondtam, hogy na jó, ebből elég, és életemben először a semmire felmondtam.

A kisfiam akkor végezte el az első osztályt, és az is a felmondás mellett szólt, hogy ott volt bennem a folyamatos gyomorgörcs amiatt, hogy hogyan fogok megoldani 10 hét nyári szünetet, amikor 1-2 hét is problémát okoz, lévén, hogy szinte semmi szülői segítségünk sincs a gyerekekhez. Az én édesanyám meghalt, a férjem részéről pedig aktívak a nagyszülők, még dolgoznak, így maximum 1-2 nap segítségünk lett volna. A férjem építőiparban dolgozik, így a távoli munkavégzés nem volt megoldható, és minden gyerekekkel kapcsolatos nehézséget, akadályt, így a betegséget, digitális oktatást, szünidőt, bármit nekem kellett megoldani, mint általában az édesanyáknak. Akkor azt mondtam, hogy annyira kilátástalan most ez a helyzet, hogy életemben először a semmire felállok, a gyerekeknek fogom szentelni ezt a 10 hetet, lesz egy nyugodt nyarunk, és addig kitalálom, hogy hogyan tovább.

Ez az idilli állapot kemény két napig tartott, mert én nem az a típus vagyok, aki élvezni tudom a semmit tevést, ami egy hiba amúgy, de elkezdtek járni a fogaskerekek, hogy mi lesz, hogy lesz tovább. Mivel úgy alakult az életem, hogy 18 éves korom óta magamat tartottam el, nekem nem volt olyan, hogy nem tudom mi lesz holnapután.

Milyen munkatapasztalatod volt? Milyen végzettségekkel rendelkezel?

Két diplomám van, közgazdász vagyok és település- és területfejlesztési szakközgazdász a másik diplomám. Termékmenedzserként kezdtem, aztán külügyminisztériumi háttércégeknél és egy európai vállalkozásfejlesztési hálózatnál KKV-kal dolgoztam együtt innovációs és szabadalmi vonalon, illetve hazai és külföldi rendezvényeket szerveztem; majd közigazgatásban, polgármesteri hivatalban nemzetközi kapcsolatok és rendezvényszervezés területén voltam referenstől osztályvezetői pozícióban; a szállodai életbe is belekóstoltam, voltam rendezvény- és esküvőszervező, illetve vendéglátásban operatív vezető, mégis azt éreztem, hogy nem találom a helyemet. Nem is tudtam, hogy mi lehetne az irány, mert azt éreztem, hogy sok mindenhez értek és gyorsan tanulok, de nem volt bennem egyértelműen megfogalmazva- és a mai napig nem tudom egyértelműen megmondani- hogy mi az én fő erősségem, mi az, amihez a legjobban értek. De nem volt olyan munka, amit ne tudtam volna elvégezni vagy megtanulni rövid idő alatt.

 Akkor a második nyári szabad napomon jutott eszembe, hogy én abban az évben, év elején valahol Szabó Áginak láttam egy posztját, ahol az online vállalkozástámogatás kifejezésre felkaptam a fejemet. Kíváncsi lettem, mert éveken át vállalkozásokkal dolgoztam, például amikor külügyminisztériumi háttér intézményeknél vállalkozástámogatói feladataim voltak. Akkor utánajártam ennek az információmorzsának, és elkezdtem róla olvasni. Írtam Áginak is, természetesen én is elvégeztem a képzését, ami akkor még megvásárolható képzés volt, nem online, azt ledaráltam pár nap alatt, és utána mondtam, hogy na, megvagyok, én ezzel szeretnék foglalkozni. 😊

Az egész nyarat végül a gyerekek mellett arra szántam, hogy kialakítottam a vállalkozásomat. Nyilván mindent én akartam. Én akartam a honlapomat elkészíteni, én rajzoltam a logómat, emiatt kicsit nyögvenyelős lett a dolog vagy húztam, mint a rétestésztát. Aztán jött a vállalkozóvá válást segítő támogatási lehetőség, amit sikeresen megnyertem, és szóltak, hogy oké, augusztus 1-jén indulnia kell a vállalkozásnak. Én meg mondtam, hogy „még nincs kész a honlapom, hogy induljak így el?!” Mondták, hogy más kezdő vállalkozásnak sincs kész a honlapja. Úgyhogy ez egy fenékbe rúgás volt, hogy muszáj elkezdeni és aktívnak lenni. A háttérmunkák finomítása augusztusban még zajlott, a nagy coming out 2021. szeptember 1-jén volt, de egyébként augusztus 1-jétől létezik az én egyéni vállalkozásom.

Igazából nem is promótáltam a szolgáltatásomat, hanem piackutatást végeztem még augusztusban. Készítettem egy kérdőívet, amit a vállalkozó ismerőseim körében küldtem szét. Ezzel a kérdőívvel mértem fel, hogy mit tartanak nehézségnek a napi munkavégzésük során, milyen segítség jönne nekik jól, mire nincs idejük, és mi az a munkafolyamat, feladat, amit nem szeretnek és kiszerveznének. Megkérdeztem, hogy hallottak-e már a virtuális asszisztenciáról és ennek a típusú munkavégzésnek az előnyeiről. Ott elindult egy párbeszéd néhány vállalkozóval, akiktől pozitív visszacsatolást kaptam. Még nyáron részt vettem néhány miskolci vállalkozói összejövetelen, elmondtam, hogy mivel szeretnék foglalkozni, és hála Istennek nem néztek ott sem őrültnek. Nekem kellett a külvilágtól a visszacsatolás, mert hiába hittem magamban, de kellett egy kis támogatás vagy pozitív visszajelzés, hogy ez jó irány. Így kezdtem az első ügyfelekkel kiépíteni a kapcsolatot, és onnan ajánlások útján jutottam a többi partneremhez.

Azt lehet mondani, hogy a kezdeti kisebb munkák után már nagyobb és fix ügyfeleim vannak, és sokkal kreatívabb munkákat is végzek, mint kezdetben, illetve rengeteg új program használatát tanultam meg. Szerintem kialakult egy stabil ügyfélköröm és a munka-magánélet egyensúlya is egálban van. Vannak területek, amik még érdekelnek, amiket szeretnék még kitanulni, de ezt majd talán ősszel, amikor a gyerekek is visszamennek az iskolapadba, addig nem.

Milyen területekkel foglalkozol, miben segítesz az ügyfeleidnek?

Van, akinek általános asszisztensi feladatokat végzek ad hoc jelleggel, szóval nem fixen, hanem amikor igény van rá, akkor bevon akár személyes feladatokba, ügyintézésekbe is. Az egyik fő irányvonal nálam a kreatív munka, például a Canvában Pinterest marketing kreatívokat készítek, illetve egyéb kreatív munkákat is végzek, amiket nagyon szeretek. Áginak sokat dolgozom, kezelem az Instagram oldalát (https://www.instagram.com/online.otthoni.munka/), számlázok, kreatívokat szerkesztek neki, a Virtuális Irodaház Akadémia háttérmunkáit végzem, hírleveleit szerkesztem, illetve jelenleg az őszi VA képzését is szervezzük és egyéb területeken is biztosítom a háttértámogatást. Másik fő vonalam, hogy hírleveleket szerkesztek, készítek, automatizálok a partnereimnek. Van olyan ügyfelem is, akinek például megvan a magyar hírlevele, de a külföldi piacra szüksége van angol nyelvűre, neki fordítok, a hírlevelek automatizálását, kiküldését is intézem. Érdekes, hogy nem klasszikus VA, de igazából online vállalkozástámogatás feladat, hogy én vagyok a Magyar Űripari Klaszter klasztermenedzsere. Ezt is egyéni vállalkozóként végzem, mert online tudom a klaszter munkáját támogatni. Egyébként az is egy nagyobb szelete a munkámnak, hogy különböző témákban végzek egy csapat tagjaként hazai vállalkozások körében gazdasági tematikus felméréseket. Ezek mind online végezhető munkák.

Ezek egymástól teljesen különböző területek…

Igen, teljesen különbözőek, de jó, mert változatos a munkám. Viszont sokszor azt érzem, hogy azért fárad le az agyam, mert percek alatt egyik ügyfélről a másikra, egyik feladatról a másikra kell váltani, és ilyenkor teljesen át kell állítanom a fejemet, a gondolataimat, a folyamatokat. Sokszor gondolkodom rajta, hogy lehet, jó lenne egy úton végigmenni, egy típusú munkát végezni, de akarva akaratlanul olyan munkáim, megkereséseim vannak, hogy egymásnak teljesen ellentmondó területek találnak meg. Ami nem is baj, mert így lesz nap, mint nap változatos a munkám.

Általában a vállalkozói kémiára hagyatkozom, fontos, hogy szeressek a partnereimmel együtt dolgozni.

Hála Istennek ebből a munkából adódik ez a döntési szabadság, hogy meg tudod válogatni, hogy kivel dolgozz, mi fér bele a kapacitásodba, milyen területet szeretnél elvállalni. Ha egy pillanatra azt érzem, hogy valakivel nem tudnék együtt dolgozni, akkor azt a munkát nem vállalom el. Most a héten is elengedtem egy ilyen ügyfelet. Tesztjelleggel kezdtünk, és azt éreztem, hogy nem is az ügyféllel van gondom, hanem a munkával kapcsolatban nem éreztem, hogy én egy hozzáadott érték lennék ebben a történetben. Mondtam neki, hogy sajnos nem tudom vállalni, mert hiába neki fontos lenne az én jelenlétem, segítségem, én nem éreztem magam fontosnak ebben a képletben. Jó, hogy ezt így meg tudjuk válogatni a munkánk során.

Még az ügyfélszerzésre visszakanyarodva, akkor ez számodra nem okozott nehézséget, mert volt egy alapod, a piackutatás, kaptál pozitív visszajelzéseket és onnantól ajánlás útján tudtál ügyfeleket szerezni.

Az elején fontos volt a kommunikáció. Sokan mondják, hogy nem szeretik magukat reklámozni vagy az online térben jelen lenni. Ha visszagörgetjük az oldalaimat én se vittem nagyon túlzásba, de próbáltam azért. Ha most megnézzük- tudom, ez nagy hiba-, de azt se tudom, hogy mikor posztoltam utoljára. Ági is mindig mondja, hogy ő is tud olyan asszisztenseket, akik alig kommunikálnak abból a szerencsés okból kifolyólag, hogy már nincs rá kapacitásuk.

De nem ez a követendő példa, tessék aktívan jelen lenni a közösségi felületeken, ha ügyfélszerzés a cél! 😊

Érdekesség, hogy nekem például nincs is miskolci ügyfelem, kivéve talán a klaszter a vezetőség miatt, de az is egy országos szervezet. Nekem budapesti, dunántúli vagy külföldi ügyfeleim vannak. Kezdetben is szinte csak egy vagy két helyi ügyfelem volt, épp azért, mert ezen a környéken nem is nagyon ismerték ezt a típusú vállalkozói formát, ezért is helyeztem hangsúlyt az edukáló tartalmakra. Most már egyre többen ismerik, de akkor nekem arra kellett fókuszálnom, hogy megértsék, miről van szó, mi ennek a munkavégzésnek az előnye. LinkedInről nekem is volt megkeresésem, van onnan üzleti partnerem, meg különböző szakmai csoportokból is, ezekben érdemes ott lenni, ezt Ági is mindig mondja. Egy ideje már nincs kifejezett ügyfélkereső tevékenységem, hanem megtalálnak, illetve már kialakult ügyfélkapcsolataim vannak.

Mennyire volt nehéz az alkalmazotti lét után vállalkozóvá válni?

Ez egy fellélegzés volt a gyerekek logisztikája szempontjából, mert másképp nem lehetett megoldani nálunk. Ami a nehézség- mert minden éremnek két oldala van-, hogy itt nincsenek időkorlátok, nincsenek keretek, szabályok, ezeket magunknak kell vagy kellene felállítani. Egy klasszikus munkahelyen 4 -5 órakor lecsukod a laptopot, „kiesik a toll a kezedből”, viszont délután, este ki tudsz kapcsolódni, pihenni. Mivel napközben próbálom a gyerekeket is logisztikázni (iskola, edzések, különböző felkészítő foglalkozások, avagy szünetek), a háztartással kapcsolatos teendőket is elvégezni a munka mellett, így általában esténként, éjjel is dolgozom, ekkor jobban tudok például a grafikai munkákra koncentrálni.

De SOHA nem cserélném semmire! A flexibilitás, a szabadság, a magam ura vagyok érzés egyszerűen nagyszerű, felemelő és megnyugtató. Emellett természetesen az sem elhanyagolható, hogy viszonylag hamar többet kerestem a vállalkozásomban, mint pl. az osztályvezetői fizetésemmel.

Köszönöm szépen mindenkinek, aki támogatott ezen az úton!

Sokat beszéltünk munkáról, vállalkozásról. Amikor szabadidőd van, mit szeretsz csinálni, mivel foglalkozol akkor, amikor tényleg van rá időd, hogy magaddal foglalkozz egy kicsit?

Ez az, ami nem nagyon van 😂, de szeretek sütni, főzni, befőzni, kertészkedni, kirándulni, gombázni, biciklizni, pilatesezni, és a családon kívül a széles baráti társaságunkkal lenni.

Nagyon szeretek olvasni, és az olvasás szeretetét a gyerekeknek is próbálom átadni, úgy néz ki, hogy sikeresen.

Most a házi veteményeskert kialakítása lesz a következő nagy projektem.

Mániám, hogy mindig tanulnom kell valami újat, mind hobbi szinten, mind szakmailag. De hát a név kötelez, hisz’ a jó PAPP is holtig tanul. 😊