A virtuális asszisztencia bemutatása, gyakorlati példákon keresztül!
Döntsd el, hogy neked való-e a szabadúszó lét VA-ként!
Az ügyfélszerzés első és talán legmeghatározóbb momentuma a bemutatkozás.
Nem mindegy, hogy hogyan jellemezzük szolgáltatásunk lényegét egy üzleti rendezvényen. De akár váratlanul, az utcán vagy a villamoson is neked szegezhetik a kérdést: „Mivel foglalkozol pontosan? Ki az a virtuális asszisztens?”
Bár már egyre ismertebb ez a szolgáltatás hazánkban, de még mindig sokan vannak, akik nem tudják hova tenni.
Ezért különösen nagy hangsúlyt kell fektetnünk arra, hogy miképpen jellemezzük magunkat.
Ha nem a megfelelő első benyomást teszed a potenciális ügyfeledre, akár már azelőtt végleg el is veszítheted őt, hogy jobban megismerne.
A bemutatkozás egy kiváló építőelem a megelőlegezett bizalom terén, valamint a vállalkozói kémia megteremtődésében is nagy szerepe van.
Egy tökéletes bemutatkozó, megnyerő megjelenés, egy mosoly, bizalmat sugárzó tekintet – garantált a siker!
A megfelelő bemutatkozáshoz a főbb vezérelvek az alábbiak:
Képzeld el, hogy egy üzleti rendezvényen jelen van 150 vállalkozó, ebből 10 virtuális asszisztens.
Molnár Ági az excel nagy mágusa, Tóth Edina rendezvényszervező múlttal indította VA vállalkozását, Kiss Jolán prezentáció készítésben verhetetlen, Varga Virág a hírlevélküldés minden fortélyát ismeri, Kovács Kinga könyvelő cégnél dolgozott, Koós Kornélia egy ingatlanfejlesztő cég adminisztrátora volt.
Tegyük fel, hogy Kiss Imre építőipari vállalkozó résztvevőnek valamint Nagy Lajos webshop tulajdonosnak szüksége lenne asszisztensi segítségre.
A rendezvényen megismerkednek számos más vállalkozóval, kapnak névjegykártyákat, végighallgatják tízszer: „Molnár Ági vagyok, virtuális asszisztens.”. „Tóth Edina vagyok, virtuális asszisztens.” „Kiss Jolán vagyok, virtuális asszisztens.” „Varga Virág vagyok, virtuális asszisztens.” „Kovács Kinga vagyok, virtuális asszisztens” és még sorolhatnám.
Kiss Imrének a kötelező adminisztráció, valamint az anyagbeszerzések kapcsán lenne
szüksége segítségre, Nagy Lajos pedig hírlevelet szeretne küldeni vásárlói részére.
Kit hívjanak fel másnap a rendezvényen megismert virtuális asszisztensek közül?
Mindkettőjük számára ott volt a számos szimpatikus asszisztens közül egy tudásban potenciálisan megfelelő asszisztens , azonban ez nem derült ki számukra, hiszen csak annyit hallottak, hogy virtuális asszisztensek!
Fontos tehát a pontos megfogalmazás:
„Varga Virág vagyok és hírlevélküldésben segítek az ügyfeleimnek.” „Koós Kornélia vagyok és az építőiparban tevékenykedő vállalkozásokat segítem adminisztráció területén.”
Tehát minél konkrétabban meg kell fogalmazni azt, hogy mivel foglalkozunk és egyáltalán nem kell nevén nevezni a virtuális asszisztenciát, hiszen csak elviszi a fókuszt, főleg, ha nem találkozott még a beszélgetőpartnerünk a VA fogalmával.
AZ A CÉLUNK, HOGY ISMERJÉK FEL: NEKIK PONT RÁNK VAN SZÜKSÉGÜK!
De kinek is van igénye a szolgáltatásunkra?
Rengetegszer mondtam már: nem mindenki a mi ügyfelünk és mindenkinek megvan az ügyfél párja.
Annak csillogjon a szeme tőlünk, aki pont a mi célcsoportunkba tartozik!
Légy emlékezetes tehát, vigyél valami pluszt a tálalásba és tartalomba egyaránt!
A lényeg, hogy ha este hazamegy a vállalkozó, aki a Te ideális vevőd, akkor juss az eszébe.
Ha előveszi a névjegykártyádat, akkor össze tudja kötni vele a bemutatkozásodat.
Ne magyarázd túl a tevékenységed, ne menj bele hosszú körmondatokba és ne akarj mindent belesuvasztani a bemutatkozó beszélgetésbe!
Ha egyszer elveszti a fonalat, vége. Nem fogja felvenni újból.
Ragadd meg a figyelmét, és ne engedd el!
Kerüld a sablon szöveget és az idegen kifejezésekkel megtűzdelt mondatokat is!
Egyik virtuális asszisztens társamnak a fogorvos előtt kellett előadnia félig zsibbadt szájjal, hogy mivel foglalkozik, miután az orvos háromnegyed órán át „kínozta”. Néha a legextrémebb helyzetekben kell rögtönözni, ezért érdemes előre begyakorolni, hogy álmunkból felkeltve is menjen.
Az említett asszisztens már rutinos volt, így ilyen állapotban is összefoglalta pár mondatban, hogy mit csinál pontosan.
Téged is érhet váratlanul a kérdés, ezért készülj fel előre! Írd meg előre, és teszteld le ismerősökön, megértik-e elsőre a munkánk lényegét.
Ha van idegen nyelvű célcsoportod is, akkor mindenképpen gyakorold be ezen a nyelven is a bemutatkozást, és készülj fel az esetleg felmerülő kérdésekre is ezen a nyelven.
Ha magánemberként beszélgetsz külföldi ismerősökkel is, akkor is erősen javasolt, hogy be tudd mutatni a tevékenységet az adott nyelven is. Sosem tudhatod, hogy később miért lesz jó, ha tudnak róla a külföldi barátok is!
Ennek az egyik egyszerű módja, hogy használod az ÉS kötőszót. Mondd például azt, hogy „virtuális asszisztens ÉS grafikus.”
Légy teljes mértékben tisztában azzal, hogy a szolgáltatás, amit nyújtasz, valóban érték, valódi segítség a célcsoportod számára. Ha ezt tudod, és szívvel-lélekkel végzed a munkád, akkor az kifelé is sugárzik, anélkül, hogy gondolnál rá. Ez akkor is így van, ha kezdő vagy és akkor is, ha már évek óta a pályán tevékenykedsz.
Ha ez megvan benned, akkor már tényleg csak egy kis gyakorlás kérdése, és álmodból felkeltve is be fogod tudni mutatni meggyőzően a vállalkozásod lényegét.
Szabó Ágnes | Virtuális Irodaház | Virtuális asszisztens képzés