A kezdetek – 4. rész Szövegírás

Mikor a vállalkozásom előkészítése során a feladataimat térképeztem fel, meglepődve tapasztaltam, hogy a legidőigényesebb feladat a szövegírás. Ahogy beleástam magam a témába, megértettem, miért is összetettebb ez a terület, mint elsőre gondolnánk.

Rájöttem, hogy a szövegen nem kevesebb dolog múlik, mint a siker, az eredmény.

Nagy Krisztát, a Szövegdoboz szövegelőjét megkértem, hogy ossza meg velünk, miért kulcsfontosságú terület ez és milyen a jól megírt szöveg.

Milyen egy jó szöveg? Mitől tud egy szövegíró többet, mint más?

Hogy milyen egy jó szöveg, azt elég nehéz röviden megfogalmazni, hiszen sokféle célunk lehet vele. Így aztán azt mondom, a jó szöveg ismérve az, hogy általa megvalósul az a cél, amit szeretnénk elérni.

Hogyan lettél szövegíró? Hogyan kezdődött?

Igazából a betűket már óvodás koromban imádtam. Iskolába is úgy kerültem alig 6 évesen, hogy már folyékonyan olvastam.

Az igazi szakmai karrier azért kicsit később indult, de az sem tegnap volt. 2005-ben, egy PR- cégnél kezdtem dolgozni, ahol hamar kiderült, hogy imádok és tudok is írni. Így rövid időn belül, szinte az én kizárólagos feladatom lett a sajtóanyagok, közlemények, PR-kiadványok szövegezése.

Ez azért más terület, mint a marketing szövegírás. Az hogyan jött?

A reklámok és a reklámpszichológia mindig is nagyon érdekeltek és valahogy úgy éreztem ez is az én utam. Voltak olyan PR-os projektek, amik már-már a reklám határát súrolták, hiszen például egy új hulladékkezelési- és gazdálkodási rendszer bevezetésekor nem csak az volt fontos, hogy a lakosság megismerje az új rendszert, hanem az is, hogy kedvet kapjon a használatához és azt helyesen tegye.

Ezt követően külsős copywriterként kezdtem dolgozni egy helyi reklámcégnek. Sok új szakmai ismerettel bővült ott a tudásom és rajtuk keresztül olyan nagy márkáknak és cégeknek írhattam hírlevél- vagy honlapszöveget, mint pl. a Marso, vagy az Ernő László kozmetikumok. Emellett jöttek ismerős kisvállalkozók köréből a megkeresések, megbízások honlapok szövegezésére, hírlevélre, facebook kampányra, blogcikkekre, aztán az ajánlások révén egyre több és változatosabb munkám lett.

Beszéljünk kicsit a munkádról! Mi minden függ egy jó szövegtől? Milyen a jó reklámszöveg?

Mi függ tőle? Minden! 😀 Na jó… sok minden. Hogy milyen a jó reklámszöveg, azt nehéz összefoglalni. A legnehezebb azt megértetni sokszor a megrendelővel, hogy nem biztos, hogy ami neki tetszik az jó is. Fel kell térképezni a célcsoportját, kinek és mit szeretne értékesíteni? Ennek függvényében kell a megcélzott közönségre rászabni a szöveget.

Ezek szerint egy szövegírónak gyakorlatilag minden iparágban képben kell lenni, ugye?

Az adott terület szakterminológiájával természetesen tisztában kell lenni, minden munkánál egy kicsit kutatni kell, el kell mélyülni az adott termék vagy szolgáltatás világában, hogy aztán olyan írások kerülhessenek ki a kezem alól, amelyek közérthetőek, de nem szakmaiatlanok.

Melyik típusú szöveget a legnehezebb megírni?

A legnehezebb mindig a legrövidebb dolgokat megírni. Egy jó címsor, vagy szlogen sokkal több gondolkodást igényel, mint sokan gondolják. Én hiszem, hogy ezektől függ minden. Ha a címsor nem vonzó, jelentősen csökken az esély arra, hogy elolvassák, ami alatta van.

Emellett a terjedelem, amire nagyon ügyelni kell. A ma embere nincs arra kalibrálva, hogy több oldalas blogcikkeket, és hosszú posztokat olvasgasson. Rövid, de ugyanakkor minden lényeges információt tartalmazó szövegekkel kell kiszolgálni.

Az sem mindegy, hogy mi a célunk a szöveggel. Márkaismertséget szeretnénk elérni, vagy az értékesítés a célunk. Mindegyik esetben akkor nevezhetjük sikeresnek, ha felkelti az érdeklődést és átviszi az olvasót a blogra, honlapra, vagy webshopba.

A szlogenírásról beszélj egy kicsit kérlek! Miért fontos a szlogen?

A kis- és középvállalkozások vezetői sokszor úgy gondolják, nekik nincs is szükségük szlogenre, mert az a nagyvállalatok és márkák kiváltsága. Én ezt másképp gondolom. A jó szlogen, soha nem felesleges, mindig egyedi, nem közhelyes, de hordozza a cég/márka hitvallását, üzenetét. A legoptimálisabb esetben, már maga a szlogen is felidézi a márkát.

Például ha azt mondom „Just do it” vagy „A legkisebb is számít” biztos vagyok benne, hogy az emberek nagyobb része hozzá fogja tudni kapcsolni a márkát a szlogenhez.

Ezek szerint egy szolgáltató egyéni vállalkozónak is szüksége lehet szlogenre?

A legnagyobb tévedés, hogy egy kisvállalkozónak, vagy egyéni vállalkozónak, akinek mondjuk terméke nincs, csak szolgáltatása, ne lenne szüksége egy ilyen szlogenre. Ha valaki szolgáltatást nyújtó egyéni vállalkozó, akkor ő maga a „termék” és a saját énmárkáját kell felépítenie, aminek szerves része a szlogen is.

Milyen a jó szlogen?

A jó szlogen egyszerű. Legfőképpen rövid. Ez az, amit nagyon nehéz kitalálni és azoknak, akik nem marketingszövegek írásával foglalkoznak, a legritkább esetben szokott jól sikerülni. Az ilyen próbálkozásokból szoktak kisülni az „első a minőség” jellegű „tucatszlogenek”, amelyekről messziről virít, hogy a „valamit mégiscsak írjunk oda” jegyében születtek.

Fontos kiemelni, hogy miben vagy más TE? Mik azok a szakmai ismeretek, amiben te jobb és több vagy, mint a többiek? Utaljon rá a szlogened! Rengeteg jó copywriter van, kérjetek segítséget! 😉

Oké, ez érthető. És mi a helyzet az egyéb szövegekkel? Honlap, blog, közösségi média posztok? Azokhoz is szakember kell?

Nem feltétlenül, de ha valaki azt szeretné, hogy a szövegei jól teljesítsenek és a keresőrobotok jó helyre rangsorolják a tartalmait, akkor bizony nem árt. Egy-egy szöveg megírása előtt mindig meg kell határozni a kulcsszavakat. Ennek vannak módszerei és nem feltétlenül merül ki abban, hogy az értékesíteni kívánt szolgáltatás vagy termék nevét milliószor elhelyezzük a szövegben. A kulcsszavaknak, nem csak relevánsnak kell lenniük az adott témában. Fontos, hogy a felhasználók ezekre a kifejezésekre keressenek rá és az sem baj, ha könnyű velük jó helyezést elérni a találati listában. Attól, hogy valaki kompetens a saját szakmájában, nem biztos, hogy a megfelelő kulcsszavakat használja a szövegeiben, amelyekre a keresőkből is érkezik látogató.

Mennyire fontos a rendszeres tartalom megjelenítése?

A kulcsszavak mellett a másik sarkalatos kérdése a tartalomgyártásnak a rendszeresség. Kismillió napi feladat között, általában a blogcikkek írása és posztolás az utolsó helyre kerül a KKV-knál, amiből rövid időn belül nulla kommunikáció marad kifelé. Ma már nem elég, ha kiváló szolgáltatást, vagy remek terméket nyújt valaki. Erről rendszeresen írni is kell! Így lehet ugyanis bekerülni és benne is maradni a köztudatban.  

Ennek hallatán sokan felteszik a kezüket és azt mondják: az ő cégük kicsi, nem tudnak eltartani egy marketingest is.

A jó hír nekik, hogy nem is kell! Remek marketing szövegíróktól hemzseg a piac, egyikünk jobb, mint a másik. Megbízásos alapon is remekül tudunk dolgozni, aminek a költségei jelentősen kisebb terhet rónak a vállalkozásra, mint egy fix 8 órás alkalmazott. Nem mellesleg rövid időn belül, előre legyártjuk akár az összes következő havi tartalmat.

Sokkal költséghatékonyabb ezekre a speciális szaktudást igénylő feladatokra eseti vagy akár rendszeres jelleggel megbízni egy alvállalkozót.  Ezért tartom hiánypótlónak a Virtuális Irodaház hamarosan induló szolgáltatáscsomagját, amelynek több más szakterület képviselőjével én is részese lehetek.

Hogy mi is ez a csomag? 7 kiváló szakember 1 hónapon belül vállalja a következőket :

  • teljes arculat, logó, szlogen, névjegykártya stb
  • weboldal domainnel, tárhellyel
  • weboldal szövegezése
  • business portré, termékfotó
  • közösségi oldalak indítása tartalommal
  • indulás adminisztrációja (ev igazolvány kiváltása, regisztraciók: nav, iparűzési adó, kamara stb)
  • teljes adatvédelmi dokumentáció (gdpr)
  • stratégiai konzultáció a jövőbeli irányról, lépésekről
  • és még számos, az induláskor nélkülözhetetlen szolgáltatás

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé.