A kezdetek – 8. rész Stratégia meghatározása

Mikor a vállalkozásom indítására készültem fel, szívtam magamba a temérdek információt, amit a szakmai oldalakon és közösségi csoportokban olvastam. Tudtam, mit akarok, és azt is, hogyan.

Minél nagyobb lett a tudásom, annál jobban elvesztem a részletekben.

Több vállalkozás ötletem is volt. Az első, aminek részletes üzleti tervének kidolgozása okozta az első mindent elsöprő vállalkozás feelinget, a „flow”-t (amikor aludni sem akartam, csak dolgozni) – na ez a terv ment a kukába. Igen, az ötlet jó volt, de a számok azt mutatták, ebből nem fogok megélni.

Jött a következő: az újabb flow, napokon keresztül csak terveztem, viszont itt már korábban felismertem: imádom csinálni, de megélhetésre alkalmatlan.

Ezután jött a virtuális asszisztencia. Voltak ötleteim, több irányban is gondolkoztam, nem tudtam melyiket lenne érdemes megcélozni.

Szerettem volna egy mentort, egy szakmai iránymutatást, aki segít tisztán látni és megmutatja a helyes utat.

A közösségi média vállalkozói csoportjaiban felfigyeltem egy névre, akinek kommentjeit rendszeresen jegyeztem magamban. A meglátásai mindig helyénvalóak voltak, komplexen, minden részletre figyelve vetítette előre a megoldásokat. Ő dr. Szabó Orsolya, a Zsolya Communication szakértője.

Nem bíztam a véletlenre, részt vettem egy online tanácsadásán.

1 óra alatt minden felmerült kérdésemre megkaptam a választ, illetve kidolgoztuk a stratégiát a Virtuális Irodaház felépítésére és beindítására. Számos tippet kaptam az online jelenlétemre vonatkozóan, és rengeteg olyan információt, amit sehol nem hallottam korábban. Ma már kijelenthetem, hogy ez a konzultáció volt az egyik legjobb befektetésem a vállalkozásomba.

Nem volt kérdés, hogy hozzá fordultam a kéréssel, írjon a stratégiai terv szükségességéről.  Válaszát egy idézettel nyitotta:

„Semmilyen szél nem kedvez annak, aki nem tudja, melyik kikötőbe tart.”

Mit is csinálsz Te, mint stratégiai tanácsadó?

Valójában én lennék a 0. lépés. És nem azért, mert imádom a projekteket még a gondolati fázisukban elcsípni, hanem, mert ez az a pont, ahol eldől, vállalkozást viszel, vagy hobbit.

Mi alapján döntöd ezt el?

A munkámban jelenleg három fő terület tudását és tapasztalatát ötvözöm: jogász, változásmenedzser és online kommunikációs tanácsadó vagyok. Ez azt jelenti, hogy egy cég működését átlátom és értem mind jogi, mind üzleti, mind pedig kommunikációs irányból. Ez az a komplex tudás, amivel ránézek egy ötletre, vagy már működő, de esetleg épp elakadásban lévő vállalkozásra.

És hogyan kapcsolódik össze a stratégiai tervezés a vállalkozás online kommunikációjával?

Szerintem nagyon fontos, hogy tisztázzuk magunkban: szeretünk valamit csinálni, amiből időnként pénzt keresünk (ezt hívjuk hobbinak), vagy üzleti alapon működő, azaz profitorientált projektet futtatunk (ez pedig a vállalkozás).

A legtöbb nagyszerűnek hitt ötlet ugyanis ott hasalhat el, hogy nincs alaposan körbejárva: milyen a piac, ahová szeretnénk belépni, kik a versenytársaink, mit tanulhatunk tőlük, miben vagyunk mi mások (ezt duplán aláhúzni!), és mi az a cél, ahová szeretnénk eljutni fél-, egy, akár 5 év múlva.

Amíg ugyanis nincs meg az irány, nem tudjuk, milyen eszközöket kell hozzárendelnünk a vállalkozásunkhoz annak érdekében, hogy sikeres legyen.

Mi történik a stratégiai konzultáció után?

Ha a fenti kérdéseket körbejártuk, készítettünk rá üzleti tervet, egyeztettünk a jogásszal, könyvelővel, pénzügyi szakértővel, mindazokkal a barátainkkal, akik láttak már működő vállalkozást közelről, akkor mélylevegő és bele kell vágni.

A kész mindig jobb, mint a tökéletes! Persze, törekedjünk a lehető legjobb végeredményre, de legtöbbször azt látom a kezdő vállalkozóknál, hogy a kishitűség, vagy a túlzott maximalizmus az, ami gátat szab a befutásnak.

El kell kezdeni. A többi pedig menetközben jön hozzá.

Ez így nagyon egyszerűen hangzik. Annak is ezt ajánlod, aki most vág bele élete első vállalkozásába?

Én is úgy kezdtem, hogy fogadtam egy mentort. Ma már rengeteg nagyszerű vállalkozást segítő program és tanácsadó is létezik, válaszd ki azt, aki számodra a leginkább hasznos és szimpatikus és áldozz erre, mert ha megvan a jó irány, akkor sokkal előbb lesznek meg hozzá az eredmények is!

Szűkös költségvetés esetén milyen platformot javasolsz vállalkozásunk népszerűsítésére?

Élj a 21. század eszközeivel! Ha már olyan szerencsések vagyunk, hogy belecsöppentünk az internet világába és pillanatok alatt bármiről azonnal informálódhatunk és mi is bármiről bármikor hírt adhatunk, akkor használjuk is ki ezt az olcsó (igen, még mindig ez a legolcsóbb) lehetőséget!

Mérjük fel, hogy melyik közösségi média felület releváns számunkra, hol érjük el leginkább a célcsoportunkat, milyen korosztálynak és stílusban szeretnénk kommunikálni és induljunk el a stratégiánk mentén.

A Veled való konzultáció kapcsán az volt számomra az egyik legnagyobb újdonság, hogy még az időpont is számít, hogy mikor, hova, mit posztolunk, pláne a hogyan kérdés nem mindegy.

Határozzuk meg, mikor melyik platformon posztolunk, ismerjük a hatásos és sikeres posztírás tartalmi és formai követelményeit és ne bízzunk a csodában! Egy jól összeállított kampány, egy remekül összehangolt együttműködés, sok-sok online megjelenés és a kapcsolati tőke fáradhatatlan ápolása bármilyen ötletet képes sikerre vinni!

Azt nem állítom, hogy mindez egyszerű, de azt igen, hogy ha tudatosan haladsz ezen az úton, akkor igenis meglesz az eredménye! Csak nem szabad kihagyni a 0. lépést!

A cikk végén egy csodálatos lehetőséget szeretnék megosztani: Orsi elvállalta, hogy a Virtuális Irodaház azon ügyfeleinek, akik az induló vállalkozásoknak szóló komplex csomagot választják, 0. lépésként stratégiai konzultációt biztosít.

A részletekért keressetek bizalommal!

Megjegyzés hozzáfűzése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük