A kezdetek – 2. rész Az üzleti terv közérthetően

túlterhelt vállalkozó nő laptop előtt

Ebben a bejegyzésemben az egyik legnagyobb mumust, az üzleti terv készítést próbálom közelebb hozni Hozzád.  A saját módszeremet írom le, ami nekem bevált, amit saját magamnak csináltam üzleti tervezés kapcsán.

Mert üzleti terv kell. Ez tény. Olyan tény, mint hogy az ég kék, a fű zöld. A vállalkozás indulásának alapja. Itt fogsz mindent tisztán látni: az ötleted életképességét, a buktatókat, a lehetőségeket. Meghatározod a célod, az odavezető utat, hogyan és mikor jutsz el oda, és a végén kihez érsz el.

Ha szeretnél egy profi szakembert megbízni az éles terv elkészítésével, akkor is ajánlom, hogy a most ismertetett módszert megcsináld. Könnyebben tudod átadni az elképzelésed, ha az feketén fehéren módszeresen le van írva. És nem baj, ha nincs pénzügyi, gazdasági ismereted, nem kell hozzá!

Ehhez Te kellessz, az ötletgazda. Te tudod, mit szeretnél és hogyan. Az üzleti terv abban segít, hogy ne vesszen el egy fontos részlet sem, hogy ne érjen meglepetés a külső tényezők kapcsán.

Segít, hogy úgy tudd elkezdeni a működést, hogy minden részletre gondoltál. Segít, hogy összeszedetten, átláthatóan bárki más is megértse, mit is szeretnél. Ez fogja megadni azt a magabiztosságot, amire vállalkozóként szükséged van az induláshoz. Anyagi kár nélkül kiderül, ha az ötleted mégsem életképes, ha mégsem hozná meg azt a sikert és hasznot, amit vársz tőle.

Vegyél elő egy füzetet, egy tollat, és kezdd el megválaszolni a lenti kérdéseket! Legyél szigorú és reális! Az anyagiak megtervezésénél pláne.

Vedd elő pár nappal később és olvass el minden leírt válaszod. Javítsd ki, ami nem tetszik, amit másképp gondolsz. Pár nap múlva javítsd újra! Mindig írd bele ebbe a füzetbe, ha eszedbe jut valami, akár egy szót is, amit később kifejtesz ki bővebben.

Ha úgy érzed kész, nem módosítasz rajta, adj a tervednek egy szép külalakot. Egy szépen megformázott szöveges dokumentumod legyen, amit aztán egyszerre kürtölnél büszkén világgá, de féltve őrzöl a következő lépéseket tervezve.

Jöjjenek most a kérdések:

  • Fogalmazd meg a vállalkozásod tevékenységét!
  • Miért épp ezzel szeretnél foglalkozni?
  • Milyen szakképzettség szükséges a tevékenység folytatásához?
  • Milyen korábbi tapasztalatod van ezen a területen?
  • Fejtsd ki bőven a termékeid ismertetését, a szolgáltatásod bemutatását!
  • Határozd meg a célpiacod! Ezt a lehető legszűkebb szegmensre határozd meg. Ki az, aki meg fogja venni a terméked, ki az, aki igénybe fogja venni a szolgáltatásod?
  • Írj a versenytársaidról, a konkurenciáról. Miben vagy jobb náluk? Miért a te terméked, szolgáltatásod lesz a befutó?
  • Árképzés – szerintem a legnehezebb rész. Nem fejtem ki. Egyszer valaki azt mondta nekem: árazni bátran, de okosan kell. Nehéz kérdés, mert ezzel bepozicionálod magad a piacra. Hiba a túlárazás, de ugyanakkora hiba, ha alul határozod meg.
  • Marketing. A sikered egyik alapja. Ezt nagyon pontosan érdemes belőni. Erre külön kell egy stratégia,. Kell egy arculat, egy kampány.
  • Hol és hogyan fogod magad népszerűsíteni?
  • Hogy fogsz eljutni a célközönségedhez?
  • Ha eljutsz, mivel győzöd meg, hogy téged válasszon?
  • Milyen ingatlanok, gépek, berendezések, eszközök szükségesek induláskor, működéskor?
  • Ezek rendelkezésre állnak, bérelni fogod vagy meg kell venned őket?
  • Milyen létszámmal fogod kezdeni a működést és kívánsz-e bővülni?
  • Alkalmazottad lesz vagy alvállalkozód?
  • Szezonalitás jellemzi a területet? Hogy fogod kiküszöbölni ennek negatív hatását?
  • Mennyi befektetésre van szükséged az induláshoz? (szükséges eszközök beszerzése, vállalkozás bejegyeztetése, induló árukészlet beszerzése/gyártása stb.)
  • Milyen fix költségeid vannak havi/éves szinten? (eszközök amortizációja, internet -, telefon előfizetés, gépjármű üzemanyagköltség, kamarai tagdíj, könyvelő, adók és járulékok stb.)
  • Milyen árbevételt kell elérned ahhoz, hogy minimum ezeket a költségeket fedezni tudd?
  • Mekkorát ahhoz, hogy hasznod is legyen belőle?

Ha mindezeket őszintén megválaszolod, máris szépen összeállt az üzleti terved és levonhatod a következtetést, ebben a formában érdemes-e belevágnod? Ha nem, akkor min tudsz változtatni, hogy a számok pozitívak legyenek az üzleti év végére.

Bővítsd további kérdésekkel a beruházási részt, ha a vállalkozásod profilja ezt követeli meg. Ha szolgáltatni fogsz, az arculat és az énmárka felépítése a hangsúlyosabb.

Nem baj, ha nem tudtál kifejteni mindent. Tedd el, vedd elő pár nap múlva.

Jövőhéten hozom a következő részt 😊 A nehezén túl vagyunk!😊

Megjegyzés hozzáfűzése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük